Bokanmeldelse - Emma av Jane Austen

Tittel: Emma

Forfatter: Jane Austen

Sider: 638, jeg har en liten bok så jeg vil annta, at den har dobbelt så mange sider som en bok i normal størrelse.

Sjanger: Romantisk roman

Utgivelses år: Gitt ut første gang i 1815. Min versjon er fra 2010.

Kort oppsumert, tatt fra baksiden på boken:

Emma Woodhouse og hennes far hører med byens lille krets av dannede, og Emma går en begrenset tilværelse i møte når hennes guvernante og fortrolige venninne forlater dem for å gifte seg. Det er imidlertidig Emma selv som står bak guvernantens lykkelige valg. Hun har gjort det til sin oppgave å spille Kirsten Giftekniv for alle andre enn seg selv. Emma er både vakker, klok og rik, men hun er også bortskjemt. Hun finner stadig nye objektiver som hun kan oppdra og pønske ut planer for og bryr seg lite om velment råd fra Mr. Knightley, hennes kloke og eneste verdige motstander.

Min mening:

Etter jeg leste Stolthet og Fordom i 2012, viste jeg at jeg måtte lese noen av Austens andre bøker. Emma handler om Emma Woodhouse og hvordan hun liker å leke Kirsten Giftekniv. Etter at hennes guvernante, Miss Taylor, gifter seg og forlater Emma og hennes far, får hun en ny venn i Harriet Smith. Etter at hennes forsøk på å få Mr. Elton for å falle for Harriet misslykkes, sier hun at hun skal slutte og leke Kirsten Giftekniv. Hun prøver likevell og få Mr. Westons sønn til å forelske seg i Harriet når han kommer og besøker sin far. Men hun ender opp med og falle for ham selv. Men det viser seg at Mr. Weston ikke har helt rent mel i posen.

Jeg elsket denne boken veldig mye. Alle de morsome karakter skildringene og all humoren. Sammen med romantikken. Definetivt en av mine favoritt bøker. Vil annbefale denne til alle som liker romantiske romaner. Jeg selv leser mere fantasy bøker, og overgangen var ikke den enkleste. Men når du først kommer inn i den, er boken en vidunderlig opplevelse.

Bilder:

-Anja