Bokanmeldelse - Emma av Jane Austen

Tittel: Emma

Forfatter: Jane Austen

Sider: 638, jeg har en liten bok s jeg vil annta, at den har dobbelt s mange sider som en bok i normal strrelse.

Sjanger: Romantisk roman

Utgivelses r: Gitt ut frste gang i 1815. Min versjon er fra 2010.

Kort oppsumert, tatt fra baksiden p boken:

Emma Woodhouse og hennes far hrer med byens lille krets av dannede, og Emma gr en begrenset tilvrelse i mte nr hennes guvernante og fortrolige venninne forlater dem for gifte seg. Det er imidlertidig Emma selv som str bak guvernantens lykkelige valg. Hun har gjort det til sin oppgave spille Kirsten Giftekniv for alle andre enn seg selv. Emma er bde vakker, klok og rik, men hun er ogs bortskjemt. Hun finner stadig nye objektiver som hun kan oppdra og pnske ut planer for og bryr seg lite om velment rd fra Mr. Knightley, hennes kloke og eneste verdige motstander.

Min mening:

Etter jeg leste Stolthet og Fordom i 2012, viste jeg at jeg mtte lese noen av Austens andre bker. Emma handler om Emma Woodhouse og hvordan hun liker leke Kirsten Giftekniv. Etter at hennes guvernante, Miss Taylor, gifter seg og forlater Emma og hennes far, fr hun en ny venn i Harriet Smith. Etter at hennes forsk p f Mr. Elton for falle for Harriet misslykkes, sier hun at hun skal slutte og leke Kirsten Giftekniv. Hun prver likevell og f Mr. Westons snn til forelske seg i Harriet nr han kommer og besker sin far. Men hun ender opp med og falle for ham selv. Men det viser seg at Mr. Weston ikke har helt rent mel i posen.

Jeg elsket denne boken veldig mye. Alle de morsome karakter skildringene og all humoren. Sammen med romantikken. Definetivt en av mine favoritt bker. Vil annbefale denne til alle som liker romantiske romaner. Jeg selv leser mere fantasy bker, og overgangen var ikke den enkleste. Men nr du frst kommer inn i den, er boken en vidunderlig opplevelse.

Bilder:

-Anja